10 lezuhant repülőgép legénységének utolsó szavai

10 lezuhant repülőgép legénységének utolsó szavai

// írta: Média Panda - kategóriák: katasztrófa, külföld, régmúlt

PSA+Flight+182_640.jpg

A valójában narancssárga feketedobozok visszahallgatása minden bizonnyal a világ egyik legdepressziósabb munkája lehet. A technika ugyanis nem csal, és rögzít minden kommunikációt az éppen a halálba zuhanó gépekről. Nagyon szomorú poszt következik - íme 10 gép lezuhanás előtti utolsó üzenete:

Charred-Hillside (1).jpg

1. Pacific Air Lines 773

1964 május 7-én az egyik utas több ember füle hallatára is azzal fenyegetőzött, hogy lelövi magát. Végül betört a pilótafülkébe, lelőtte a pilótát és a másodpilótát is, majd ezután végzett magával. Az Egyesült Államok történetében ez volt az egyik legelső eset, hogy egy utas fegyverrel megtámadta a személyzetet. A gép egy domboldalba csapódott be Kaliforniában, Sam Ramon város közelében. 44-en haltak meg a becsapódás után. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

“A kapitányt lelőtték! Mindkettőnket meglőttek. Próbáltam segíteni."

A felvételt sokáig tanulmányozták, mivel a hangminőség nem volt a legjobb, így a mai napig kérdéses, hogy a végén a Próbáltam segíteni, vagy az Istenem, segíts! szavak hangzanak el.

zz-621b.jpg

2. Air Canada 621

A 621-es járat landolásnál szenvedett balesetet, a hivatalos jelentés szerint a pilóta hiábjából. Az eseményben 109 ember vesztette életét 1970 július 5-én. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

“Pete, sajnálom.”

PSA+Flight+182.jpg

3. Pacific Southwest Airlines 182 

A 182-es járat 1978 szeptember 25-én zuhant le, a balesetben 144 ember vesztette életét. A repülőgép szerencsétlenségét az okozta, hogy a levegőben összeütközött egy Cessnával. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkéből:

"Anya, szeretlek"

te9011.jpg

4. Air New Zealand 901

A 901-es járat vesztét az okozta, hogy belerohantak a Mount Erebusba. A gép 1979 november 28-án zuhant le, a roncsok java még a mai napig ott van a hegyen. A gép az Antarktisz felé tartott, amolyan kiránduló járat volt. A fedélzeti gépben tárolt útvonal azonban rosszul volt kiszámítva, és emiatt a pilóta túl alacsonyan repült. A legénység ráadásul még tapasztalatlan volt ezen az útvonalon. A balesetben mind a 257 gépen tartózkodó ember meghalt. Ezek voltak a kapitány utolsó szavai:

“Ezek a körülmények nem is olyan ideálisak ám a repülésre, ugye?”

tumblr_lxph2zIvU91qd96hso1_500.jpg

5. Air Florida 90

1982 január 13-án a pilóta hibájából a 90-es járat beleütközött egy hídba Washington D.C.-ben, és aztán belezuhant a vízbe. A hídon öt autót zúzott össze a gép, négyen azonnal meghaltak. A balesetben összesen 78 ember vesztette életét, öten túlélték a becsapódást, őket a civilek és életmentők vegyesen mentették ki a jeges folyóból. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

"- Larry, le fogunk zuhanni... Larry!

- Tudom." 

1_1.jpg

6. VASP 168

1982 június 8-án a 168-as járat leszállás közben zuhant le Brazíliában, a fedélzetén 137 ember vesztette életét. A leszállást nagyban megnehezítette a köd és az erős esőzés. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

"- Az mi? Az mi ott?

- Egy domb, nem?"

LOT_Ilyushin_Il-62M_Rees.jpg

7. LOT Polish Airlines 5055

1987 május 9-én az 5055-ös járat lezuhant egy Varsó közeli erdőben, miután túlmelegedés következtében felrobbant a kettes hajtóműve. Amikor érzékelték, hogy gond van, legénység megpróbálta letenni a gépet, azonban 11 kilométerre voltak még a leszállópályától, amikor a gép menthetetlenül lezuhant. Senki nem élte túl a becsapódást, 183-an vesztették életüket. Az adás többször is megszakadt, ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

"Viszlát, jó éjt, meghalunk mind!"

Surinam-764.jpg

8. Surinam Airways 764

A 764-es járatot 1989 június 7-én érte utol a végzet, Suriname felé közeledve. A fedélzeten levő 187 emberből 176 vesztette életét. sűrű ködben kísérelték meg a leszállást, de eltaláltak egy fát. Bár a földi személyzet jelezte, hogy nem optimálisak a leszállási körülmények, nem volt lehetőségük egy másik repteret megközelíteni, mert fogytán volt az üzemanyag. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótfülkében:

"Itt a vége. Meghalok."

11.jpg

9. Vladivostokavia 352

2001 július negyedikén a 352-es járat lezuhant Irkutskban (Oroszország). Már harmadszor próbáltak ráfordulni a kifutóra, amikor a pilóta elvesztette az uralmát a gép felett, és pörögve csapódott a földbe. A pilóták rossz paramétereket adtak meg landolás előtt, és így rossz szögben kezdtek ereszkedni. A fedélzeten tartózkodó 145 ember mind életét vesztette. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

"Ennyi volt! A picsába!"

airbus_2205306b.jpg

10. Air France 447

A 447-es járat Dél-Amerika közelében zuhant a tengerbe, 2009 június 1-én. A repülőgép bekerült egy erősebb viharba, ez a műszerek egy részének meghibásodásához vezetett, amire a pilóták sajnos nem megfelelően reagáltak, és ezzel csak tetézték a bajt. Végül elvesztették az uralmat a gép felett. Ezek voltak az utolsó szavak a pilótafülkében:

"A francba, le fogunk zuhanni! Ilyen nincs!"

 

Sajnálatos módon rengeteg más eseményről is maradtak még fenn ilyen, és ehhez hasonló párbeszédek. Ha valakit érdekel, a Planecrashinfo.com oldalán több járatot is megtalál. Az oldalon megtalálhatóak bizonyos esetek hanganyagai is, nekem már a szöveg is sok volt kicsit, így ezekbe nem hallgattam bele. Itt természetesen nem csak az utolsó szavak, hanem sok esetben a teljes párbeszéd található meg, angol nyelven. Szeretném kiemelni viszont, hogy ezek a történetek nagyon alkalmasak a nyugalom megzavarására, és kivétel nélkül nagyon depresszív mindegyik.

Forrás

 

36 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vanek ur 2014.03.14. 13:05:49

“Skippert lelőtték! Mindkettőnket meglőttek. Próbáltam segíteni."

A skipper a (hajós)kapitány angol megnevezése - mivel a repülésbe sok szakkifejezés ment át a hajózásból, ezért repülőgépnél sem meglepő, hogy használják. A fordítás helyesen tehát: "A kapitányt lelőtték!"

SarahConnor 2014.03.14. 13:28:07

Belehallgattam a felvételekbe. Hát ha az átirat nem lenne ott, bajban lennék azzal, hogy mit is hallok. Persze annak tudatában, hogy egy repcsi mindnek a végén lezuhan, a felvételek végén lévő robaj vérfagyasztó.

Drout 2014.03.14. 13:48:01

"Sajnálatos módon rengeteg más eseményről is maradtak még fenn ilyen" miért sajnálatos, hogy fennmaradtak az utókor számára a felvételek? Az esemény sajnálatos...

KovA 2014.03.14. 15:41:29

Ilyenkor az ember kicsit beleérez a helyzetbe - és együttérez azzal aki benne volt akkor, ott - meglehet azon már nem segít - mégis egy híd.

philosofie 2014.03.23. 08:05:21

Nem kegyeletsértő ezeket nyilvánosan elérhetővé tenni? Éppen elég a lejegyzett szöveg, még sok is:(

czerka 2018.07.20. 13:03:46

@philosofie: kegyeletsértő? Menj fel liveleaks-re, ott láthatsz igen durva videókat bűncselekményekről, balesetekről, haborús erőszakról is. A 21. században élünk, minden nyilvánosságra kerül előbb vagy utóbb.

we dont want arabs here..So what 2018.07.20. 14:08:26

Az oroszok viszik a pálmát. " ennyi volt, a picsába! "
Igazi pilóta

Lance77 2018.07.20. 14:13:49

Én csak kettőbe hallgatnék bele , csak nem került meg egy sem :D New York 9/11 :D

sztrapacska 2018.07.20. 14:23:37

"A balesetben mind a 257 gépen tartózkodó ember meghalt."

Jó sok gép volt a levegőben egyszerre...

népszopás 2018.07.20. 15:07:29

"és most engedjük egy kicsit a miniszterelnök urat a kormányhoz "

czerka 2018.07.20. 15:46:22

Fapados légitásaságnál dolgozó légiutas-kísérőtől hallottam, hogy volt már abból is belső vizsgálat, hogy a sztyuvik menet közben szopták le a pilótákat. Mondjuk baleset nem lett belőle, de senkinek ne legyenek illúziói, hogy milyen emberek a pilóták és légiutas-kísérők, semmivel se jobbak, mint mások, a pilóta is csak azért figyel jobban, mint egy átlag budapesti buszsofőr, mert a saját élete is veszélybe kerülhet, ha elcsesz valamit.

szcsongor 2018.07.20. 15:52:04

@Lance77: Gondolom ezt a kommentet is egy alufólia csákót viselve írtad, biztos ami biztos.

@sztrapacska: Ja, ennyit tesz egy vessző hiánya...

@Média Panda:
Nagyon zavaró a poszt felépítése. Minden bejegyzésnél azt hittem, az alatta lévő kép tartozik hozzá. Így sokkal kézenfekcőbb lenne:
Cím
KÉP
Szöveg

szcsongor 2018.07.20. 15:53:20

@czerka: Ja persze és egy gépet is olyan egyszerű elvezetni mint egy buszt...

we dont want arabs here..So what 2018.07.20. 16:33:15

@szcsongor: tulajdonképp igen. Neked is menne, pedig retardnak tűnsz

gabiiii 2018.07.20. 17:21:54

@szcsongor: Picivel talán egyszerűbb. :) A busznál folyamatosan kell foglalkozni a kormánnyal, fékkel, gázzal, meg a körülötted haladni próbálókkal. A nagygépes repülésben mindent számítógépek vezérelnek. Az átlag pilóta kiviszi a gépet a futópálya végére, megnyomja a gombot, aztán amíg a gép újra meg nem áll szopathatja a sztyuvikat.

Alick 2018.07.20. 19:07:05

@gabiiii: Ez addig igaz, amíg minden rendben működik és nincs extrém időjárás.

Alick 2018.07.20. 19:13:58

A lengyel kormánygép szmolenszk-i balesetének CVR átirata:

img.interia.pl/wiadomosci/nimg/d/5/Transkrypcja_rozmow_4238987.pdf

Korunk egyik legnagyobb gondolkodója · http://dimenzioutazo.blog.hu 2018.07.20. 19:38:59

A fekete humor oldja a feszültséget. Emberek utolsó mondásai. "Engem nem lehet csak úgy megölni!"

Korunk egyik legnagyobb gondolkodója · http://dimenzioutazo.blog.hu 2018.07.20. 19:40:41

"A valójában narancssárga feketedobozok visszahallgatása minden bizonnyal a világ egyik legdepressziósabb munkája lehet."

Nem az. Van egy sorozat a Discoveryn, a Légikatasztrófák. Ott egyszer sem estek depresszióba, viszont feszülten figyelték a beszélgetést és a repülési adatokat.

Jimmy Reiszmüller 2018.07.20. 20:33:52

Belehallgattunk a kiskirályfi airlines gépének feketedobozába.
Figyelem a nyugalom megzavarására alkalmas átirat kovetkezik.
A kiskirályfi utolsó szavai:
Sárkány te íttal, lehelj rám!

Kard 2018.07.20. 21:44:15

@czerka: Nekem volt ismerősöm aki hasonló körülmények között halt meg 95 vagy 96-ban. Be voltak enyhén nyomva, négyen ültek az autóban és a két csaj épp cumizta a két srácot amikor a Bocskai - Nagyszőllős íves kanyarjában kisodródtak majd oldalba kaptak egy oszlopot. A két srác közül a sofőr azonnal a másik meg pár napra rá a kórházban halt meg.

mennyémá 2018.07.20. 21:51:47

@gabiiii: azért erre sok pénz ne tegyél fel. tecsöveden találsz egy tonna videót, amiben láthatod, hogy mi történik fel és leszálláskor a pilótafülkében. Ennyit a nem csinálnak semmitről. Amúgy pesten van A320, B737 szimulátor. Kíváncsi lennék, feltudnál-e szállni bármelyikkel

az_igazi_trebitsch 2018.07.20. 21:57:30

@gabiiii: Hát persze, hogy sokkal egyszerűbb. Azzal kezdi, hogy még álló helyzetben végigmegy kábé félszáz teendőn az indulás konfigurálásához. Az utasok számából és a csomagok súlyából kiszámítja a gép súlypontját, a felemelkedéshez szükséges tolóerőt és sebességet a pálya hosszának ismeretében. Ha csak egy tizedest elnéz, jöhet a tűzoltó és a hullaszállító. Amikor minden rendben, indulás, figyelni a hajtómű teljesítményét és fordulatszámát, és a gép sebességet. Ha eközben bármi rendellenesség történik, a másodperc tört része alatt dönteni kell, hogy megszakítsák-e a felszállást, vagy nem. Amikor elérték a V1-et, azaz az elemelkedési sebességet, már nincs visszaút, a gépet fel kell emelni. A repülési magasság eléréséig mindenre figyelni kell - futómű be, fékszárny vissza,stb. - mert a legkisebb hiba esetén a gép visszazuhan. Ott fent már meg lehet nyomni a gombot, amivel a robotpilóta átveszi az irányítást - egészen a leszállásig, vagy addig, amíg valami rendkívüli nem történik, mert akkor vissza kell venni az irányítást, meg kell állapítani és el kell hárítani a hibát - ha lehet. Ami pedig a leszállást illeti - a megközelítést, az irányba állást, a süllyedési szög és sebesség kiszámítását, a földet érés szögének és sebességének kiszámítását - nem mindenhol van ám leszállást segítő rendszer, és ahol van, az is többféle rendszerű, és azt mind ismerni kell, akár csak a repülőtér elrendezését - már nem is részletezem, mert úgyse értenéd. Szóval, így néz ki az a "csak egy gombnoymás", kispofa.

Csak Norris 2018.07.21. 00:54:03

@az_igazi_trebitsch: Ez szép hogy ezt leírtad, de normál esetben van még Zürich és Hannover közt is majdnem 1 óra lazítás. És ez viszonylag rövid távnak számít, néha Turboprop. géppel megyünk.

gabiiii 2018.07.21. 02:24:19

@az_igazi_trebitsch: Ez volt a hetvenes-nyolcvanas évek technikája. Ma már a pilóta semmit nem számolgat, max bepötyögi a billentyűzeten a rámpásoktól meg a foglaló rendszerből kapott adatokat. Mindent számítógépek számolgatnak és vezérelnek. (Komolyan gondolod, hogy hosszabb pályán lassabban fog gyorsulni, mert nem szereti, ha nyomja a hátát az ülés? És ha már kiszámította a súlypontot, akkor pár dagadtabb utast átültet?) Azt figyeli, hogy nem gyullad-e ki valahol a piros lámpa! Amelyikben van még pilótabecsület, az saját kézzel végzi a fel és leszállást, amúgy a gép meg tudja maga is csinálni. Azok a robotpilóták harminc éve elmúltak, amik csak a szintet és az irányt tudták tartani. Sok baleset pont abból ered, hogy a pilóta kénytelen átvenni az irányítást, de nincs elég gyakorlata (lásd a 10-es esetet, amikor a másodpilóta bepánikolt és túlhúzta a gépet).
Javaslom frissítsd az ismereteidet, kicsit elavultak!

nniicckk 2018.07.21. 06:38:22

A rutin es a megszokas a legnagyobb gyilkos. Es minnel nagyobb a gyakorlata valakinek, annal nagyobb az eselye, hogy megszokasbol nem vesz eszre valami nyilvanvalot. Nem konnyu, allandoan annyira resen lenni, hogy az ezredszerre vegrehajtott rutin muvelet kozben is, ugy figyeljen, mintha akkor latta volna eloszor a repuloget.
A legikatasztrofak sorozatban volt, hogy a pilota rosszu allitotta be az iranyt 150 fokkal tert el, szinte ellenkezoleg indultak el , de nem tunt fol nekik, mert hat mi baj lehet az evek ota megszokott utvonalon.
Meg az utasoknak is feltunt a magasbol, hogy mas a taj. Szoltak is a sztyuardesznek, hogy valami nem stimmel, de hat annyira valoszerutlen volt, egy ekkora tevedes, hogy senki nem kopogott be a pilotaknak,"hogy elnezeset uraim, veletlenul nem tevedtunk ? "
Ha jol emlekszem, mire a pilotaknak is feltunt a nyilvanvalo, mar olyan keves uzemanyag maradt, hogy vegul lezuhantak. Fantasztikus az emberi pszihe.

Lofaszka Ital 2018.07.21. 09:14:29

@Lance77: Biztos valami allahakbározás volt ott.

TomekKowal 2018.07.21. 09:29:59

Japan airlines Flight 123:
www.youtube.com/watch?v=Xfh9-ogUgSQ

Érdekesség, hogy az utolsó fél perc felkerült egy Rammstein lemezre is, mint hidden track.

Bafana 2018.07.21. 09:42:46

Voltak a világtörténelemben ilyen utolsó híres mondatok:
- abban a vezetékben nincs áram!
- Itt nincsenek cápák.
- Milyen gázszag van itt és milyen sötét!
- Hölgyeim és uraim, önök most a békés Krakatau vulkánt látják.
- Az anyósom hajtogatta össze az ejtőernyőmet, jó lesz az.
- Nem úgy van az Sztalin elvtárs!
- Jobbról jó!

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:24:41

@gabiiii: Aha. Nem. De ha ilyen egyszerű miért nem vagy pilóta te is? Sok pénz. Csak meg kell nyomni egy gombot. Aztán szopathatod a csajokat. Álom meló. Na miért is nem vagy pilóta?

Voznyák Pista 2018.07.21. 12:26:12

Arra a gépre kell felszállni, amelyiken az anyósod utazik.
Az tuti nem zuhan le, legfeljebb a te utolsó mondatod hangzik el. "P.csába, végem !"

Voznyák Pista 2018.07.21. 12:27:34

Komolyra fordítva a szót, turista szezonban nem a legszerencsésebb ezt a témát feldobni.

gigabursch 2018.07.23. 07:11:38

Kíváncsi lennék a MALÉV bejrúti járatára.