Ma mutatták be a várhatóan jövő áprilisban induló közösségi kerékpáros közelekedés alapjait lefektető BuBi-t, az a budapesti kölcsönbiciklik rendszerét. Tekintsünk el attól, hogy ezt sikerült egy az Interpol által körözött személlyel, Hernádi Zsolttal megtenni. Marketing szempontból sem annyira szerencsés, de Tarlóst ez nem zavarta. Tekintsünk el attól, hogy a bicikli gedva ronda, és első ránézésre van rajta három-négy MOL matrica. Tekintsünk el attól, hogy a program jelentős késésben van, és hogy leginkább csak azért sikerült bele életet lehelni, mert az Unió pénzeli a megvalósítás javát, és ők annyiran nem örültek a töketlenkedésnek. Tekintsünk el mindentől.
Ez egy szép projekt, egy olyan projekt, amire büszkének lehet lenni, amitől Budapest kicsit életőbb várossá lett.
Amitől egy pillanatra úgy érezhette magát az ember, mintha egy európai színvonaló nagyvárosban élne. Ki lehetett húzni a mellényt egy kicsit, hogy igen, végre valami, amire lehet büszkének lenni. Kicsit nehezen indult meg, kicsit macerás volt a megvalósítás, de úgy néz ki meglesz, a miénk lesz, jó lesz. Egy fél napra bárki büszke lehetett arra, hogy budapesti. Egy fél napra Tarlós István szimpatikus ember, szimpatikus főpolgármester volt.
Aztán kinyitotta a száját.
Nem, az nem lehet, ugye? Senki sem képes arra, hogy hónapok, sőt évek munkáját tolja el egyetlen nyílt levéllel. Az még a magyar politikában sem sikerülhet, mert azért az nagy mutatvány lenne. Hát, Tarlós megcsinálta. Keményen. Szépen összeszedte a BKK-nak egy nyílt levélbe, hogy miket kifogásol Budapesten. Tetszető levélke. Az ember elolvassa, és legszívesebben beleverné a falba a fejét. Aztán drága főpolgármester feje után a saját fejét is. Mert egy európai nagyváros, né, bocsánat, főváros fő-fő-főpolgármestere már csak nem gondolhatja komolyan, hogy az autós forgalomnak kell alárendelni egy város _teljes_ közlekedését?
És de. Itt a levél. << klikk
Beszartok. Tarlós István buszsávokat írtana ki a föld színéről, szájba rúgná a biciklisek minden térnyerését, és nem érti, hogy a jelzőlámpák miért nem az autósok menetrendjéhez vannak hangolva, és miért pont mondjuk a villamosokéhoz? Hogy mi van?
Minden civilizált, nyugati, vagy nyugati színvonalat megcélzó város vezetése felismerte, hogy a dugót megszüntetni, a közlekedést egyszerűbbé tenni, a szmogot csökkenteni CSAK úgy lehet, ha az embereket finoman a tömegközlekedés, urambocsá a kerékpáros közlekedés felé terelgetik, és mindent megtesznek, hogy ez utóbbi kettő minél simábban, minél akadálytalanabbul menjen. Egy fél napig azt hihette az ember, hogy ezt szeretett fővárosunk, Budapest főpolgármestere is érti, ezért jön a bicikliprogram. De nem. A jelek szerint a vicces nevű BuBi csak jól mutat majd a következő kampányban, de aztán ennyi, csókolom. Tessék oszolni, főleg az úttestről. Az az autósoké, cicabogár!
Az ominózus levélben arra hivatkozik, hogy Budapest 20-30 éves lemaradásban van más, Nyugat-európai városokhoz képest, úgyhogy nem lehet csak úgy nyakra főre buszsávokat fenntartani, meg bicikli utakkal viccelődni. Mit képzeltek ti magatokról?
Igazából lehet a megoldás nem az lenne, hogy ami jól működik, abból vegyünk vissza, hanem talán arra kéne rágyúrni, ami a problémás. Lehet nem kéne szájbarúgni a más városokhoz képest még mindig gyerekcipőben járó tömegközlekedési, meg kerékpáros kultúrát csak azért, hogy az autósok marginálisan kevesebbet szívjanak. Hanem fel kéne gyúrni a BKV járatait olyan szintre, hogy sokkal, sokkal többen válasszák a buszt, a metrót, a villamost, a hévet, a trolit, a bármit. Ne azért válasszák, mert muszáj, hanem mert jobb szolgáltatást nyújt. Hogy ne azért üljenek autóba, mert a busz, a metró, a villamos, a hév meg a troli kigyullad, büdös, mocskos, húgyszagú, késik, a megállója meg úgy néz ki, mint egy lerobbant szeméttelep. Hanem azért, mert kultúráltabb, olcsóbb, kényelmesebb közlekedési forma, mint autóval bolyongani., hogy vajon merre van parkoló, van-e üres hely, a kurva dugó, a sok mazsola, meg minden macera, ami a fővárosi vezetéssel jár. És akkor jobb lenne, mindenkinek. Tényleg.
Az utolsó 100 komment: